Expotis Webwinkel Blog
In dit blog vindt u diverse artikelen met tips & trics, do's & don'ts over je het beginnen van je eigen webwinkel, webwinkel design & development, zoekmachineoptimalisatie, interactie ontwerp, styling, user experience, usability en meer.
24
Nov
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
spam, spambots, hackers, reCAPTCHA, formulier beveiliging, anti-spam
Niemand houdt van spam. Gelukkig zijn Expotis webshops nu nog beter beveiligd tegen invoer van spambots en andere kwaadwillenden via de implementatie van de Google reCAPTCHA v3 formulierbeveiliging.
Niemand houdt van spam. Helaas zijn de formulieren op je webshop een aantrekkelijk doelwit voor spambots waarbij, als er geen maatregelen worden genomen, je mailbox overspoeld kan worden met veel ongewenste mail. De nieuwe webwinkels van Expotis zijn goed én onzichtbaar beveiligd tegen spambots en ander oneigenlijk gebruik. Op de formulieren is nu de Google... ›› Lees verder
20
Okt
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
Google Search Console, webshop tools, webmaster tools, webwinkel tools, SEO, monitoren
Met Google Search Console heb je als webshopeigenaar een krachtige gratis tool in handen om de prestaties van je webwinkel te monitoren. In dit blog leg ik de belangrijkste onderdelen van Google Search Console uit.
Google biedt allerlei tools aan om de prestatie van je website in kaart te brengen. Google Search Console is één van die tools en is voor webwinkels zeer interessant. Als developer van webwinkelsystemen gebruik ik Google Search Console (GSC) al vele jaren. Wanneer ik een nieuwe webshop heb ontwikkeld meld ik deze daarna altijd direct aan bij GSC. De tool v... ›› Lees verder
10
Aug
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
BTW, VAT, btw-identificatienummer, validatie, verifiëren, belastingdienst, BTW verlegd
Het Expotis Webshopsysteem heeft een automatische validatie van BTW nummers gekregen. Vooral bij zakelijke internationale bestellingen is het belangrijk dat je klant een correct BTW nummer invult.
Het Expotis Webshopsysteem heeft inmiddels een automatische controle van BTW-identificatienummers gekregen. En dat is met name van belang bij zakelijke internationale bestellingen waarbij de BTW verlegd wordt naar het buitenland. De registratie van het correcte BTW-identificatienummer is dan cruciaal, aangezien jij als webshopeigenaar dit moet vermelden in j... ›› Lees verder
07
Nov
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
Sooqr, zoeken, intern zoeken, onsite search, zoekfunctie, zoeken binnen de site, conversie
Via een koppeling van Expotis webshop met Sooqr krijgt je webwinkel een zeer geavanceerde zoekfunctie waarmee je klanten sneller en handiger kunnen zoeken in het assortiment van jouw webshop.
De interne zoekfunctie (onsite search) is voor je webshop van groot belang: zeker wanneer je een uitgebreid assortiment hebt. Het Expotis webshopsysteem beschikt over een prima standaard zoekfunctie, maar via een koppeling met Sooqr Search wordt het zoeken binnen je webwinkel een stuk geavanceerder! Via Sooqr krijg je meteen resultaten terwijl je typt, wordt... ›› Lees verder
05
Nov
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
Google Tag Manager, GTM, Google Analytics, Facebook pixels, tracking tools, Adwords, E-commerce
In dit blog leg ik uit hoe Google Tag Manager werkt en hoe GTM je kan helpen meer overzicht én invloed te krijgen op allerlei tracking- en marketingsystemen voor jouw webwinkel.
Om bezoekers en conversies te meten op je webwinkel zijn er steeds tools beschikbaar. Google Analytics, E-commerce tracking, Adwords remarketing en Facebook pixels zijn slechts enkele van de voorbeelden. Om die tools te laten werken moeten er dikwijls allerlei kleine stukjes (Javascript) code op diverse pagina's van je webwinkel worden geïnstalleerd. Dat is... ›› Lees verder
12
Mrt
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
GDPR, AVG, wetgeving, persoonsgegevens, bescherming, privacy, persoonlijke data
De nieuwe privacywetgeving van de GDPR / AVG heeft implicaties voor jou als webshopeigenaar. Wees dus voorbereid! In dit blog geef ik alvast wat algemene informatie en leg ik uit wat Expotis doet om straks netjes voorbereid te zijn.
Je hebt er vast al het één en ander over gehoord: de nieuwe General Data Protection Regulation (GDPR) ofwel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in het Nederlands. Deze nieuwe wetgeving gaat 25 mei 2018 in en treft elke onderneming of organisatie die zich bezig houdt met het opslaan en verwerken van persoonsgegevens. Webwinkels vallen daar du... ›› Lees verder
03
Okt
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
Google Shopping, product feed, gegevensfeed, Google Merchant Center, AdWords, adverteren
Google Shopping is een belangrijk kanaal om te adverteren met je webshop. Met een product feed zorg je ervoor dat je assortiment automatisch wordt gepubliceerd op Google Shopping.
Wat is Google Shopping nu eigenlijk precies en hoe werkt het? En hoe zorg je ervoor dat je webshop artikelen ook gepresenteerd worden in de Google Shopping resultaten? In dit blog leg ik stap voor stap de basisbeginselen uit en vertel ik over de mogelijkheden om automatisch je gehele webwinkel assortiment te publiceren op Google Shopping middels een XML prod... ›› Lees verder
21
Jun
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
snelheid, webshop performance, pagespeed insights, jpeg compressie, gebruikerservaring
Een snelle webshop levert meer omzet op dan een trage. Je wilt niet dat je klanten gefrustreerd raken of afhaken wegens te lange laadtijden binnen jouw webshop.
Een goede performance van je webwinkel zorgt voor meer conversie. Ook al worden internetverbindingen steeds sneller, zowel thuis als onderweg, je klanten zijn ook ongeduldig en verwachten een site die snel laadt. Bovendien beschouwt Google de snelheid van je webshop als een belangrijke factor in de ranking. In dit blog leg ik uit hoe je de snelheid van je sh... ›› Lees verder
29
Mrt
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
rich snippets, webshopvermelding, SEO, zoekresultaten, Google
Via Google's Rich Snippets valt jouw webshop extra op in de zoekresultaten. In dit blog leg ik uit wat Rich Snippets precies zijn en hoe ze geïmplementeerd kunnen worden.
Google biedt via de implementatie van Rich Snippets de mogelijkheid om in de zoekresultaten van Google direct de prijs, voorraad en beoordelingen weer te geven van een artikel. Deze prominentere weergave in zoekresultaten zal zorgen voor meer rendement uit je SEO en zoekmachinemarketing. Mensen zullen immers sneller geneigd zijn te klikken op een artikelverm... ›› Lees verder
06
Dec
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
artikelfoto's, webshopfoto's, webshopafbeeldingen, resolutie, pixels
Mooie aansprekende artikelfoto's zijn van zeer groot belang om je webshop een succes te maken. Maar hoe zorg je voor de perfecte foto's? In dit blog geef ik een aantal eenvoudige tips.
Misschien is het wel het belangrijkste aspect van een succesvolle webwinkel: mooie aansprekende artikelfoto's. Mensen zijn immers zeer visueel ingesteld. Bij webshops draait het om de eerste indruk. Scherpe prijzen, commerciële teksten en duidelijke informatie zijn uiteraard belangrijk, maar pas met mooie productfoto's wordt je webshop pas een echt succes. ... ›› Lees verder
14
Dec
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
mobile-friendly, voor mobiel, mobielvriendelijk, SEO, responsive design
Voortaan krijg je in de zoekresultaten van Google in één oogopslag te zien of een website mobielvriendelijk is of niet.
De laatste jaren is het gebruik van mobiele apparaten zoals tablets en smartphones flink toegenomen. Dat is uiteraard geen verassing. Vrijwel alle Nederlandse huishoudens beschikken inmiddels over een tablet en wie heeft er tegenwoordig geen smartphone op zak? We gebruiken deze apparaten steeds meer om websites te bekijken. Langzamerhand zien we gelukkig ook... ›› Lees verder
23
Jul
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
High resolution, Retina display, Full HD schermen, hoge ppi
De nieuwste generatie smartphones en tablets met high definition displays hebben de potentie om de afbeeldingen van je webshop veel mooier en scherper weer te geven dan op de pc.
Wie een nieuwe smartphone, iPhone of iPad vergelijkt met eentje van, laten we zeggen vóór het jaar 2010, ziet het meteen: de scherpte van het scherm is enorm verbeterd. Vroeger kon je nog duidelijk de individuele pixels zien waaruit het beeld is opgebouwd, maar tegenwoordig zijn de pixels zo klein geworden dat je ze met het blote oog niet meer van elkaar k... ›› Lees verder
03
Jan
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
webshop beginnen, SEO, Google
Deel 6 van een serie over hoe een webwinkel te beginnen. Over goede en slechte manieren van zoekmachineptimalisatie van je webshop.
Verdiep je in de wereld van SEO (Search Engine Optimization). Zoekmachineoptimalisatie is uiteraard zeer belangrijk voor je webwinkel. En daar komt veel bij kijken. Natuurlijk is het goed om voor deze taak een specialist in te schakelen. Echter, iedereen die een webwinkel wil beginnen dient zich zelf ook een beetje te verdiepen in deze materie. Het is immers... ›› Lees verder
16
Dec
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
webwinkel beginnen, webshop software kiezen
Deel 5 van een serie over hoe een webwinkel te beginnen. Over het de keuze van webwinkel software systemen en de voor- en nadelen van webshop totaalpakketten.
Bij het kiezen van een webwinkel systeem zijn er globaal gezien twee mogelijkheden: Ten eerste zijn er de webwinkel totaalpakketten (onder licentie) en ten tweede is er de webwinkel open source software. De webwinkel totaalpakketten bieden de webshop zelf, het beheersysteem en verder alles wat je nodig hebt om een webshop te starten voor een vast bedrag per ... ›› Lees verder
14
Dec
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
webwinkel beginnen, webshop design, webshop functies
Deel 4 van een serie over hoe een webwinkel te beginnen. Over het ontwerp van de webshop, het interaction design en de functionaliteit van de webwinkel.
De volgende stap in het opstarten van je webwinkel is het bepalen hoe deze er uit moet komen te zien en wat de mogelijkheden moeten zijn. Een belangrijke fase want het design, de look & feel, de gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheden zullen in grote mate het succes van je webwinkel bepalen.
Zomaar wat vragen m.b.t. het ontwerp van je... ›› Lees verder
13
Dec
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
webwinkel beginnen, keuze domeinnaam, meerdere domeinnamen
Deel 3 van een serie over hoe een webwinkel te beginnen. Over de keuze van een geschikte naam en domeinnaam en over het nut van meerdere domeinnamen voor je webshop.
Bij het starten van een eigen webwinkel is de keuze van de naam natuurlijk zeer belangrijk. Maar wat is een goede naam? Zorg er in elk geval voor dat de naam van je webshop meteen goed aangeeft wat je verkoopt, makkelijk te onthouden is en niet te lang is. En... bij voorkeur precies overeenkomt met je domeinnaam! Anders schep je alleen maar verwarring. De ke... ›› Lees verder
11
Dec
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
webshop beginnen, marketingstrategie, adverteren
Deel 2 van een serie over hoe een webwinkel te beginnen. Over je webwinkel marketingstrategie en online marketing die aansluit op bij jouw webshop.
De eerste stap is gezet! Je hebt besloten een webshop te starten, inmiddels bepaald wat je wilt gaan verkopen en wat de unieke toegevoegde waarde is van jouw toekomstige shop. Maar hoe bereik je straks je klanten? En wie zijn eigenlijk je klanten? En via welke kanalen zijn je klanten het beste te bereiken? Dat hoort allemaal bij de marketingstrategie van je ... ›› Lees verder
10
Dec
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
webwinkel beginnen, productkeuze, webwinkeldoelstelling
Deel 1 van een serie over hoe een webwinkel te beginnen. Over wat je doelstelling zijn, welke producten je online gaat verkopen en wat jouw webwinkel uniek maakt.
Je hebt de beslissing genomen om je eigen webwinkel te starten. Gefeliciteerd! Maar hoe nu verder? Dit artikel vormt stap 1 van een 10-delig stappenplan voor het beginnen van een nieuwe webshop. In deze serie geef ik aanbevelingen, praktische tips en noem ik diverse zaken die je moet overwegen bij het beginnen van je eigen webwinkel. Stap één gaat over het... ›› Lees verder
06
Dec
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
responsive webshop, responsive design, tablets, smartphones, ipad
Blog over de voordelen van responsive webdesign. Responsive websites en webwinkels passen zich aan op ieder schermformaat. Van pc, laptop en tablet tot smartphone en iPhone.
De techniek van responsive webdesign maakt het mogelijk dat een website zich automatisch aanpast aan het schermformaat, de schermoriëntatie (portrait, landscape) en de resolutie van het device waarop de site wordt bekeken. De weergave van je website of webwinkel wordt zo geoptimaliseerd voor alle mogelijke apparaten: van pc's, laptops en tablets tot aan sma... ›› Lees verder
01
Dec
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
cookiewetgeving, cookies
De Nederlandse cookiewetgeving is een feit. Dit artikel gaat in op de zin en de onzin van deze wetgeving en de consequenties hiervan voor je eigen website of webwinkel.
De cookiewetgeving is een feit. Deze wetgeving stelt dat gebruikers van websites expliciet toestemming moeten geven voor het gebruik van zogenaamde 'tracking cookies'. Het idee achter de wetgeving is goed: je kunt niet zomaar ongevraagd een profiel van iemand maken voor commerciële doeleinden. De uitwerking van de wet is in mijn optiek echter erg gebruikson... ›› Lees verder
27
Nov
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
SEO, zoekmachine optimalisatie, linkbuilding
Tips over zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimalisation (SEO) en de links van en naar je website. Linkbuilding, backlinks, sociale media en dergelijke.
Mijn vorige blog ging over zoekmachineoptimalisatie in relatie tot de inhoud van je website. Het optimaliseren van de inhoud van je website is zeer belangrijk, maar is niet voldoende om je website echt hoog in de ranking van Google te krijgen. Het is in feite slechts stap één. Wat vervolgens nodig is, is het genereren van zoveel mogelijk relevante backlink... ›› Lees verder
05
Sep
Geschreven door: Matthijs van Santen de Hoog
SEO, zoekmachineoptimalisatie, keywords
Tips over zoekmachineoptimalisatie of Search Engine Optimalisation (SEO) in relatie tot de inhoud van je webwinkel. Gebruik van h1 tags, title tags, description tags, enzovoort.
Zoekmachineoptimalisatie of in het Engels Search Engine Optimalisation (SEO) is voor elke ontwikkelaar van webwinkels natuurlijk erg belangrijk. Als webdeveloper probeer je in de techniek van je webwinkel zo goed mogelijk rekening te houden met SEO. Echter, een goede techniek van de webwinkel die rekening houdt met SEO is slechts het begin. Het is vervolgens... ›› Lees verder