De zin en onzin van de Nederlandse cookiewetgeving

01
Dec
door:
cookiewetgeving, cookies
De cookiewetgeving is een feit. Deze wetgeving stelt dat gebruikers van websites expliciet toestemming moeten geven voor het gebruik van zogenaamde 'tracking cookies'. Het idee achter de wetgeving is goed: je kunt niet zomaar ongevraagd een profiel van iemand maken voor commerciële doeleinden. De uitwerking van de wet is in mijn optiek echter erg gebruiksonvriendelijk.

Wat zijn cookies eigenlijk?

webshop-cookiewet-cookie-beleidCookies zijn kleine bestandjes die informatie over jouw gedrag en voorkeuren opslaan op je computer tijdens het internetten. Er zijn in feite twee soorten: Ten eerste zijn er cookies die je voorkeuren (zoals taalinstellingen) en uw ingevulde gegevens opslaan. Deze worden ook door Expotis gebruikt voor bijvoorbeeld het opslaan van filterkeuzes zodat de gebruiker deze niet telkens opnieuw hoeft in te voeren. Ten tweede zijn er cookies die gebruikt worden voor het opstellen van bezoekersprofielen en het volgen van surf- en zoekgedrag. Al deze persoonlijke gegevens kunnen, al dan niet tegen betaling, gedeeld worden met commerciële partijen en advertentienetwerken.

Consequenties voor je website of webwinkel

De cookiewetgeving gaat alleen over de tweede variant. Alleen voor deze cookies moeten websites voortaan dus toestemming vragen aan de gebruiker. Expotis gebruikt alleen cookies van de eerste variant, dus mijn eerste gedachte was dat toestemming vragen niet noodzakelijk zou zijn.

Maar helaas...

Namelijk: ook de cookies die automatisch geplaatst worden door Google Analytics vallen (vooralsnog) onder de wet. En aangezien vrijwel alle websites GA gebruiken om statistieken te meten, moeten dus in de praktijk vrijwel alle websites nu maatregelen nemen. De wet streeft zo in mijn optiek zijn doel volledig voorbij en zorgt alleen maar voor gebruikersonvriendelijke situaties waarbij je op vrijwel elke website die je nu bezoekt eerst een popupje moet weg klikken. Het was beter geweest om voor GA en andere tools die bezoekersstatistieken bijhouden een uitzondering te maken. Nog veel beter was het geweest om de keuze überhaupt niet op websites vast te leggen, maar juist in de browser. Nu moeten er miljoenen en miljoenen websites worden aangepast met popup waarschuwingen, terwijl via een simpele eenmalige keuze in je browser in principe precies hetzelfde resultaat kan worden bereikt. Echt een gemiste kans. Het is duidelijk dat deze wetgeving is opgesteld zonder veel IT specialisten te raadplegen als je het mij vraagt.

Saillant detail: buitenlandse websites moeten óók voldoen aan de Nederlandse cookiewetgeving. Dat houdt in dat ook zeer grote websites zoals Facebook, Google, Twitter, YouTube en Amazon dus speciaal voor de Nederlandse markt ook die popup moeten gaan tonen. Iets zegt mij dat dat echt niet gaat gebeuren. Ze zien de Nederlanders aankomen... :-)

Bottom line

Elke website die GA gebruikt om statistieken te verzamelen moet voortaan helaas de popup waarschuwing tonen. Dus ook Expotis zal binnenkort de websites van een groot deel van haar klanten moeten uitrusten met een popup. Het is niet anders.

› De officiële site van de rijksoverheid over de cookiewetgeving

Update: Het laatste woord is er nog niet over gezegd...

Overigens wordt er nog altijd flink gediscussieerd over de wetgeving en is het maar de vraag of de wet in zijn huidige vorm stand houdt. Zie de volgende artikelen:

Laatste update maart 2013: Minister Kamp gaat de wet toch aanpassen zodat er een uitzondering komt voor statistiekencookies.(http://tweakers.net/nieuws/87579/minister-gaat-cookiewet-toch-aanpassen-voor-uitzondering-statistiekencookies.html)

Laatste update maart 2015: De cookiewetgeving is aangepast. Cookie meldingen zijn dus nu niet meer nodig! Je moet er in Google Analytics wel een paar instellingen voor wijzigen.(http://www.investonline.nl/blog/wat-moet-je-weten-van-de-nieuwe-cookiewetgeving/)