Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/expotis/domains/cms.expotis.nl/public_html/shared_sections/headsection.php on line 11
Tien tips over webshop zoekmachine optimalisatie en linkbuilding -
Expotis Webshop
27 nov 2011
SEO, zoekmachine optimalisatie, linkbuilding

Tien tips over webshop zoekmachine optimalisatie en linkbuilding

Mijn vorige blog ging over zoekmachineoptimalisatie in relatie tot de inhoud van je website. Het optimaliseren van de inhoud van je website is zeer belangrijk, maar is niet voldoende om je website echt hoog in de ranking van Google te krijgen. Het is in feite slechts stap één. Wat vervolgens nodig is, is het genereren van zoveel mogelijk relevante backlinks; het zogenaamde linkbuilding. Hieronder 10 tips m.b.t. linkbuilding voor je webshop.



[[img_2 rgt 320]]

1. Zorg dat links naar jouw webwinkel ook relevant zijn


In de jaren 90, toen zoekmachines nog maar net bestonden was het heel simpel: hoe meer externe websites een verwijzing hadden naar jouw website (een backlink), hoe hoger je in de ranking kwam. Elke link werd gewoonweg als een 'stem' geteld. Hoe meer stemmen, hoe beter. Maar dat was vroeger: gelukkig zit het rankingsalgoritme van Google inmiddels een heel stuk geavanceerder in elkaar. Er wordt tegenwoordig veel meer gekeken naar de kwaliteit en de relevantie van de websites die linken naar jouw website. Welke regels Google hierin precies hanteert is complex (en voor een groot deel zelfs geheim), maar kort gezegd komt het hier op neer:

  • Een backlink van een website die veel overeenkomstige inhoud heeft, wordt hoger gewaardeerd.

    Wanneer jouw webwinkel bijvoorbeeld sportschoenen en hardloopartikelen verkoopt, is een link op een informatieve website over hardlopen zeer waardevol. Een link naar jouw site op een site over Italiaans eten is echter een stuk minder waardevol.

  • Een backlink van een belangrijke website, die veel bezoekers krijgt, wordt hoger gewaardeerd.

    Sowieso is een link op een site met veel bezoekers natuurlijk handiger dan eentje op een site met weinig bezoekers: meer mensen zullen jouw link volgen. Maar daarnaast zal Google deze link ook hoger waarderen. Hoe belangrijker de site is, hoe waardevoller de links die daar op staan.



2. Vermijd slechte links naar je webshop


Laten we meteen als tip 2 maar eens noemen wat je niet moet doen. Nog niet eens zo heel lang geleden werd er veel aan linkbuilding gedaan via websites die louter bestonden uit grote verzamelingen van links naar allemaal andere websites of onzin-fora's. SEO bedrijven boden pakketten aan waarbij je, tegen fikse betaling uiteraard, op honderden of zelfs duizenden van dit soort sites werd geplaatst en je dus in één keer duizenden backlinks kon kopen. Op die manier werd een 'top tien positie in Google gegarandeerd' van jouw website. Wellicht hebben dit soort praktijken inderdaad eventjes gewerkt, maar al snel kwam Google erachter dat dergelijke links in feite gewoon als 'spamming' moeten worden gezien. Tegenwoordig wordt dit soort 'link spamming' actief bestreden en wordt je juist een heel stuk lager in de ranking geplaatst (of er zelfs uit verwijderd!) wanneer veel links naar jouw 'ruiken' naar link spamming. Doe dit dus nooit. Koop nooit backlinks. Mocht je in zee gaan met een SEO bedrijf, vraag dan altijd welke tactieken ze van plan zijn te hanteren en trap er niet in wanneer er gouden bergen worden beloofd.



Zie ook dit bericht van Google over het tegengaan van SEO trucs.



3. Publiceren op social media


[[img_1 rgt 320]]Een belangrijke pijler van je online marketing vormt je profiel op social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Het is meestal erg eenvoudig om op deze social media een (bedrijfs-) profiel aan te maken. Maar dan begint het pas: om echt succesvol te kunnen zijn zul je regelmatig relevante en leuke content moeten publiceren. En zul je volgers moeten krijgen. Hoe je dat het beste kunt doen is een hoofdstuk apart. Waar het hier om gaat is dat je in elk van je publicaties op de diverse social media natuurlijk links kunt invoegen naar jouw website! Publiceren op social media vormt daarom tegenwoordig een belangrijk onderdeel van je SEO.



4. Nieuwsberichten of artikelen publiceren


Het is sowieso een goed idee om af en toe nieuwsberichten of blogs te plaatsen in je webshop. Zo houd je je webshop dynamisch en zorg je voor goede en actuele content op je eigen site. Maar je kunt er ook voor kiezen om nieuwsberichten of andersoortige artikelen te gaan publiceren op andere, externe kanalen. Ten eerste kan het goede marketing zijn: lezers komen zo in aanraking met jouw webwinkel en expertise. Maar daarnaast vormt het natuurlijk een mooie aanvulling van je linkbuilding wanneer je in de tekst meteen links plaatst naar jouw webshop. Websites waarop je artikelen kunt plaatsen zijn bijvoorbeeld nujij.nl, artikelplaats.nl, artikelplanner.nl en blogger.com.



5. Zorg voor een slimme anchor tekst


Wanneer je iets publiceert op je social media of op een andere site, en je wilt een link toevoegen naar jouw webwinkel, zorg dan altijd voor een slimme anchor tekst. De anchor tekst is de tekst die de link vormt. Zoekmachines kijken ook naar de relevantie van de woorden die de anchor tekst vormen. Het is dus van belang om ook hier slimme keywords in te gebruiken! Veel te vaak kom je nog tegen de beroemde "Klik hier" als anchor tekst. Inmiddels mag duidelijk zijn dat iets als "online sportschoenen kopen" een veel beter gekozen anchor tekst is.



6. Link zo veel mogelijk naar blijvende pagina's


In publicaties en artikelen van algemene aard, kun je het beste gewoon links opnemen naar je homepage (http://jouw-webshop-naam.nl). Maar soms wil je in een publicatie wellicht een link opnemen naar een specifieke pagina of een specifiek product van je webshop (http://jouw-webshop-naam.nl/categorie/specifiek-product-xxx/). Dat kan natuurlijk. Houd er dan echter rekening mee dat deze specifieke pagina's van je webwinkel in de toekomst misschien wel eens verwijderd zullen gaan worden of van naam (en url) zullen wijzigen. Die links op externe sites die hiernaar verwijzen, verwijzen dan ineens naar een niet bestaande pagina! Degene die de link aanklikt komt dan op de zogenaamde '404-page-not-found' pagina van jouw site: een boodschap die wordt getoond als men een url probeert te bereiken die niet (meer) bestaat. Dat is in de eerste plaats natuurlijk vervelend voor je bezoeker. Maar ook je ranking lijdt hieronder, zeker wanneer je in de loop van de jaren steeds meer van dit soort 404's opbouwt. Dit is te ondervangen door je webdeveloper te vragen zogenaamde 301-redirects te installeren. Die zorgen ervoor dat al verkeer naar een niet meer bestaande url rechtstreeks wordt doorverwezen naar een nieuwe wel bestaande url. Maar... nog beter is het natuurlijk om deze situaties zoveel mogelijk te voorkomen. Probeer vooral links te publiceren naar pagina's waarvan je zeker weet dat ze in de toekomst er ook nog zijn.



7. Gebruik backlinkchecker tools


Er bestaan diverse gratis tools die een analyse kunnen maken van alle backlinks naar jouw site. De belangrijkste lijkt mij Google Webmaster Tools. Via Google Webmaster Tools krijg je inzicht in tal van belangrijke zaken over de kwaliteit van je site, de mobiele bruikbaarheid, over je zoekverkeer, maar ook over de kwaliteit van je interne links en externe links naar jouw site.

Een andere is bijvoorbeeld de Open Site Explorer van Moz.



8. Vermelding op startpagina's


Er zijn nog altijd veel startpagina's zoals startpagina.nl, startkabel.nl, vinden.nl, startgids.nl, snelstarten.nl, enzovoort waarop je (al dan niet tegen betaling) jouw link kunt plaatsen. Dit is minder waardevol voor je ranking dan vroeger. Links op deze sites worden tegenwoordig immers vanwege het hoge aantal links en de weinige informatie als minder relevant beoordeeld. Daar staat echter weer tegenover dat dergelijke sites vaak toch nog steeds veel bezoekers krijgen. Het kan geen kwaad om hier eens naar te kijken.



9. Meld je bedrijf aan op de Google bedrijvenpagina


Via www.google.nl/business kun je je bedrijf registreren bij Google. Dit is om diverse redenen handig om te doen. Je kunt contactgegevens, openingstijden, een logo, beknopte bedrijfsinformatie en je domeinnaam hier invoeren zodat Google je bedrijf kent en kan laten zien in de zoekresultaten. Ook kun je je adresgegevens invoeren zodat Google je bedrijf kan laten zien in Google Maps.



10. Lees & leer meer!


Dit blog is niet bedoeld als een volledige uiteenzetting van alle mogelijkheden en tactieken. Het slechts om jou een beetje op weg te helpen. Veel meer informatie is uiteraard te vinden door te even googelen. In elk geval verwijs ik je graag door naar Frankwatching waar je nog veel meer informatie over linkbuilding kunt vinden.



Succes met je SEO en je online marketing!

Expotis WebshopExpotis Webshop