Expotis Webshop Full service webshop development
Whatsapp
Tel: 06 41484521
5 sep 2011
SEO, zoekmachineoptimalisatie, keywords

Tien tips over zoekmachine optimalisatie en je webwinkel inhoud

Zoekmachineoptimalisatie of in het Engels Search Engine Optimalisation (SEO) is voor elke ontwikkelaar van webwinkels natuurlijk erg belangrijk. Als webdeveloper probeer je in de techniek van je webwinkel zo goed mogelijk rekening te houden met SEO. Echter, een goede techniek van de webwinkel die rekening houdt met SEO is slechts het begin. Het is vervolgens aan de content beheerder van de webwinkel om ervoor te zorgen dat er in de teksten van de webwinkel eveneens goed rekening wordt gehouden met SEO. Hieronder volgen 10 tips over SEO en de inhoud van je webwinkel. Later zal ik nog een artikel schrijven over externe factoren op de SEO van je website.



[[img_1 rgt 320]]

1. Denk na over gunstige zoektermen (keywords) voor uw webshop


Daar begint het allemaal mee! Probeer je voor te stellen wat voor zoektermen mensen invullen in Google of andere zoekmachines die jij wilt bereiken met je webwinkel. Denk je dat de meeste potentiële klanten heel specifiek zoeken, bijvoorbeeld "tweedehands Giant mountainbike"? Of zullen de meeste mensen juist algemenere zoektermen gebruiken zoals "fietswinkel Den Haag"?



2. Wees liever specifiek dan algemeen in je zoektermen


Bedenk waarin jouw webwinkel zich onderscheidt. Probeer die focus ook aan te brengen in je ‘verzameling zoektermen’. Het is meestal verstandig om je zoekmachineoptimalisatie te richten op een niche. Bovenaan komen in de zoekresultaten van Google met de zoekterm "vakantie" gaat je immers nooit meer lukken. Veel te veel concurrentie. Maar bovenaan komen met de zoekterm "vakantie Schiermonnikoog" misschien wel. Google Adwords heeft een handig hulpprogramma voor zoekwoorden waarmee je snel kunt vaststellen of een zoekterm veel of juist weinig concurrentie heeft en hoeveel zoekopdrachten er voor die term maandelijks zijn.



3. Kies slimme title-tags op je pagina’s van je webshop


De title-tag in de HTML code van je pagina is de belangrijkste tag van een pagina. Deze tag vertelt browsers (en zoekmachines!) wat de titel is van de pagina en die zie je terug in bijvoorbeeld de tekst van het tabblad van je browser. Via het CMS van je webwinkel kun je vrijwel altijd ook de title-tag van een pagina invoeren. Probeer een goed beschrijvende en unieke titel te verzinnen die tegelijk handige zoektermen bevat. Vooral de title-tag op de home page van je webwinkel is belangrijk voor je SEO.



  • Niet handig: <title>Welkom op onze site!</title>

  • Wel handig: <title>Fietsreizen USA - De mooiste fietsvakanties in Amerika</title>




4. Geef de teksten structuur met heading-tags


[[img_2 rgt 320]]De heading-tags gebruik je om aan te geven wat de titel en de verschillende subtitels zijn van de tekst op de pagina. Je kunt ze vergelijken met krantenkoppen. De heading tags lopen van <h1>Hoofdtitel</h1>, voor de belangrijkste titel, tot en met <h6>Subkopje</h6>, voor de minst belangrijke titel. Meestal wordt een h2-titel kleiner weergegeven dan een h1-titel, een h3 weer kleiner dan een h2 enzovoort, maar dit hoéft niet. In principe staat de styling van deze elementen namelijk los van de rangorde.



Zoekmachines zoals Google hechten veel belang aan de heading-tags. Zorg dus dat je de heading tags vult met handige zoektermen voor je webshop. Het beste is om de h1 tag slechts één keer op de pagina te gebruiken: als de titel helemaal bovenaan de tekst (vaak zorgt je CMS daar automatisch al voor). Vervolgens is het sterk aan te raden om in de tekst h2 tags te gebruiken als paragraaftitels en eventueel zelfs h3 tags om binnen een paragraaf weer subkopjes te maken. Het beste resultaat wordt bereikt als de heading-tags naast gunstige zoektermen tegelijk een echt goede ‘samenvatting’ vormen van de tekst die daarop volgt. Net als goede krantenkoppen dus.



5. Gebruik van strong- en emphasis-tags op een verstandige manier


Het kan raadzaam zijn voor je SEO om binnen de tekst bepaalde woorden de strong-tag (<strong>belangrijk</strong>) of de emphasis-tag (<em>ook belangrijk</em>) te geven. De strong-tag is de moderne variant van de bold-tag (vet gedrukt) en de emphasis-tag is de moderne variant van de italics-tag (schuin gedrukt). Gebruik deze tags op een ‘slimme’ manier. Dus niet hele stukken tekst in strong, maar bij voorkeur alleen die termen die echt belangrijk zijn en tegelijk slimme zoekwoorden kunnen zijn.

  • Niet handig: <strong>Bestel nu meteen!</strong>

  • Wel handig: Wij zijn gespecialiseerd in <strong>mountainbikes</strong> en <strong>racefietsen</strong>



6. Gebruik een slimme, unieke en wervende description-tag voor elke pagina


[[img_3 rgt 480 pop]]De description-tag is een tag die gebruikt wordt in de HTML code van je pagina om een korte samenvatting te geven van de inhoud van die pagina. Deze is in je browser normaal gesproken niet zichtbaar, maar is wel belangrijk voor zoekmachines. Het is bovendien de samenvatting van de pagina die Google toont in de organische zoekresultaten. Vaak zal je webshop CMS een mogelijkheid bevatten om voor elke pagina ook de description-tag in te voeren. Probeer er geen opsomming van te maken van louter zoektermen, maar probeer een echt goede samenvatting van de pagina te geven, in één of twee regels tekst, waarbij je zo goed mogelijk gebruik maakt van zoektermen die van belang zijn én die ook daadwerkelijk voorkomen in de tekst van de pagina. Probeer de tekst een beetje 'wervend' te schrijven. En houd het kort: meer dan 160 karakters in de description-tag heeft geen zin voor je SEO van je webwinkel.



Tip: In de meeste browsers kun je de broncode van de pagina tonen door ergens in de webpagina op de rechtermuisknop te klikken en dan te kiezen voor 'view source' of 'paginabron bekijken' o.i.d. Handig als je benieuwd bent naar de inhoud van de title of description-tag.



7. Kies goed beschrijvende bestandsnamen en alt-tags voor je afbeeldingen

Naast tekstuele inhoud bevat je webwinkel hoogst waarschijnlijk ook afbeeldingen. In principe kan de inhoud van een afbeelding nooit gescand worden door zoekmachines. Toch zijn er twee manieren om wel degelijk ‘content’ te geven aan een afbeelding: de bestandsnaam en de zogenaamde alt-tag. Beide zijn van belang voor de zoekmachineoptimalisatie van je webwinkel. Als je zelf de mogelijkheid hebt om via je webshop CMS afbeeldingen te uploaden, én je hebt de mogelijkheid om de bestandsnaam te kiezen van het plaatje op de server, kies dan altijd een goed beschrijvende bestandsnaam met handige zoektermen voor je webshop.

  • Niet handig: img-8430112.jpg

  • Wel handig: mountainbike-route-californie.jpg



Daarnaast is er nog de alt-tag (alternative text) van een afbeelding die bij voorkeur ook altijd gevuld moet worden met een goede beschrijving van de betreffende afbeelding.



8. Gebruik relevante zoekwoorden in de anchor tekst van uitgaande links


Het is überhaupt een goed idee om links te verwerken in je teksten van je webshop. Vooral wanneer dit links zijn naar pagina’s van je eigen webshop of websites met relevante, aanverwante inhoud. Een wat minder bekende SEO strategie is het verwerken van zoektermen in de zogenaamde anchor tekst van een link. Ook hier kijken zoekmachines naar.

  • Niet handig: Klik <a href="www.website.com">hier</a> voor meer informatie.

  • Wel handig: Meer <a href="www.website.com">informatie over zoekmachine optimalisatie</a>.




9. Ververs de inhoud van je site, schrijf nieuwsberichten


En dynamische content van je eigen webshop is beter dan een statische. Niet alleen voor bezoekers van je webwinkel is het leuker als er eens in de zoveel tijd nieuwe pagina's of berichten worden geplaatst, ook voor je zoekmachine optimalisatie is dynamische content belangrijk. Websites met regelmatig wisselende content eindigen hoger in de ranking van Google dan websites waarbij dat niet zo is.



10. Last but not least: Schrijf goede, klantgerichte en informatieve teksten


De laatste tip is meteen de meest belangrijkste: zorg voor goede teksten! De voorgaande tips over title-, heading-, description-tags en dergelijke hebben uiteindelijk weinig geen zin voor je webshop SEO als de inhoud van je pagina’s slecht geschreven is, niet relevant is of als je webwinkel überhaupt weinig tekstuele inhoud heeft. Zoekmachines zoals Google zijn uiteindelijk gewoon afhankelijk van de tekstuele inhoud van je webwinkel. Als die teksten relevant zijn, klantgericht en duidelijk geschreven zijn, dan zijn ze vaak automatisch óók goed wat betreft je SEO. Niet alleen je home page, maar ook de achterliggende informatieve pagina’s zijn belangrijk.



Verwerk handige zoekwoorden in je teksten maar overdrijf het ook weer niet. Idealiter bevat je tekst een keyword density tussen de 2% en 5%. Dat betekent dat op elke 100 woorden dezelfde zoekterm hooguit tussen de 2 en 5 keer mag voorkomen. Je hele tekst volschrijven met alleen maar zoektermen is dus onverstandig. Zoekmachines zijn niet gek en beschouwen dit als keyword spamming en dat levert je juist een penalty op in je ranking.



Ik hoop dat je met deze tips je SEO kunt verbeteren. Succes!





Handige links:

- Keyword density testen online

- Een aantal handige online SEO Tools

- Google's zoekmachine optimalisatie startersgids

Expotis WebshopExpotis WebshopExpotis Webshop