Verdiep je in de wereld van SEO (Search Engine Optimization). Zoekmachineoptimalisatie is uiteraard zeer belangrijk voor je webwinkel. En daar komt veel bij kijken. Natuurlijk is het goed om voor deze taak een specialist in te schakelen. Echter, iedereen die een webwinkel wil beginnen dient zich zelf ook een beetje te verdiepen in deze materie. Het is immers één van de belangrijkste aspecten in het succes van je webwinkel. In feite zijn er drie facetten die je vindbaarheid van je webshop in Google bepalen:

1. De tekstuele content van je webshop
Met andere woorden: de tekstuele inhoud van je pagina’s, je artikelen, de pagina titels, de heading titels, maar ook de afbeeldingnamen, de teksten van links en bijvoorbeeld eveneens de opbouw en structuur van je website. Content is key! De inhoud van je webwinkel is van het grootste belang: hier dien je van begin af aan rekening mee te houden. Over dit onderwerp heb ik reeds een speciaal blog artikel geschreven:
www.expotis-webshop.nl/blog/tien-tips-over-zoekmachine-optimalisatie-en-je-webwinkel-inhoud/
2. De techniek van je webshop
Ook de techniek is van belang voor je webshop ranking in Google. Denk aan makkelijk leesbare url’s, de mogelijkheid om description tags en title tags zelf te optimaliseren of de implementatie van door Google te volgen breadcrumbs (kruimelpaden). Maar denk ook aan zaken zoals een sitemap xml bestand, gebruik van geoptimaliseerde (html5) code. Bovendien zijn zaken als de snelheid van je webwinkel, de
mobielvriendelijkheid van je webshop en de veiligheid (SSL certificaat) tegenwoordig ook van belang in de ranking van Google. Helaas zijn er nog steeds kant-en-klare webwinkel systemen te koop waarbij de techniek inmiddels achterloopt en onvoldoende rekening houdt met SEO.
3. De online presence van je webshop

Hiermee wordt bedoeld de aanwezigheid van jouw webshop op internet in brede zin. Kort gezegd gaat het erom dat jouw webwinkel genoemd moet worden (met een link) op andere websites. Zo kun je je webshop vaak gratis opnemen in allerlei verzamelwebsites of branche gerelateerde websites. Maar ook het schrijven van blogs, actief zijn op sociale media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook en bijvoorbeeld het adverteren via Google Adwords verhogen je online presence. De ranking van jouw webshop in Google is in hoge mate gebaseerd op hoe ‘belangrijk’ Google jouw website vindt t.o.v. andere websites. Hoe meer jouw webwinkel genoemd wordt op andere websites, op blogs, in Twitter- en Facebook berichten, enzovoort, hoe beter dat is. Een goed online marketing & SEO bureau kan je hiermee helpen. Kwaliteit is hierin trouwens belangrijker dan kwantiteit. Dat wil zeggen dat wanneer jouw webwinkel genoemd wordt op een populaire, veelgelezen website is dat beter dan op een website met maar weinig bezoekers. En een link op een website die grotendeels over dezelfde inhoud gaat als jouw webwinkel is ook weer beter dan een link op een website die een totaal andere doelgroep heeft. Meer informatie lees je in mijn
blog over zoekmachineoptimalisatie en linkbuilding voor webwinkels.
Gebruik nooit trucs
Geloof nooit SEO specialisten die gouden bergen beloven door het toepassen van trucs of het kopen van links op honderden speciale daartoe opgezette websites. (‘link spamming’ of ‘spamdexing’). Dit werkt uiteindelijk averechts. Google kent deze websites die louter en alleen bestaan om links op te nemen en beschouwt deze als een 'oneerlijke' manier om je SEO te verbeteren. Wanneer jouw website voorkomt op dergelijke websites zal Google je juist een penalty geven in de ranking. Het tegenovergestelde resultaat dus. Houd het altijd eerlijk. Zie ook het artikel op Wikipedia over spamdexing:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spamdexing