Google introduceert de Mobile-Friendly tag

14
Dec
door:
mobile-friendly, voor mobiel, mobielvriendelijk, SEO, responsive design
De laatste jaren is het gebruik van mobiele apparaten zoals tablets en smartphones flink toegenomen. Dat is uiteraard geen verassing. Vrijwel alle Nederlandse huishoudens beschikken inmiddels over een tablet en wie heeft er tegenwoordig geen smartphone op zak? We gebruiken deze apparaten steeds meer om websites te bekijken. Langzamerhand zien we gelukkig ook dat een steeds groter aantal websites hier rekening mee houdt via een responsive en/of adaptive design, zodat de site zich perfect aanpast aan het device waarmee de gebruiker de site bekijkt.

Rankingvoordeel voor responsive design

mobile-friendly-mobielvriendelijkWat misschien nog niet iedereen weet is dat Google tegenwoordig websites die een dergelijke mobielvriendelijke weergave hebben ook een voordeel geeft in de ranking in de zoekresultaten. Google kijkt allang niet alleen meer naar de inhoud van de site en het aantal en de kwaliteit van links naar jouw site om je ranking te bepalen; ook zaken zoals de snelheid, het gebruik van de nieuwste technieken en dus de mobiele weergave bepalen spelen mee in de uiteindelijke ranking van Google. Een responsive webshop design heeft dus een dubbel voordeel: je mobiele gebruikers zullen je webshop beter kunnen gebruiken én sneller kunnen vinden.

De Mobile-Friendly tag

Google gaat nu nog een stapje verder. Voortaan krijg je in de zoekresultaten ook in één oogopslag te zien of een website mobielvriendelijk is of niet. Zie ook het Google webmaster central blog hierover. In het Engels staat er voortaan 'Mobile-friendly' voor het resultaat, in het Nederlands staat er 'Voor mobiel'. Een prima idee van Google. Op een smartphone wil je liever geen websites openen die niet responsive zijn. Tekst die veel te klein is voor een mobiel scherm, telkens moeten zoomen en horizontaal moeten scrollen is gewoonweg erg vervelend, nietwaar?De introductie van de mobile-friendly tag heeft potentieel grote gevolgen: websites en webshops zonder deze tag, zouden wel eens een flink percentage van hun bezoekers kunnen verliezen. De druk op webdesigners om webshops een responsive design te geven wordt hiermee verder vergroot. Voor de consument een goede zaak.

Is jouw webshop responsive?

Wil je weten of jouw webshop responsive (mobielvriendelijk) is? De meest eenvoudige manier is om op je pc of laptop gewoon je browserwindow langzaam te verkleinen (smaller te maken) tot ongeveer smartphone formaat. Wanneer de teksten en onderdelen van de site zich telkens aanpassen aan het kleiner wordende window, dan is de site responsive. Blijft echter alles op dezelfde plek en ontstaan er horizontale scrollbalken, dan is de site niet responsive en dus niet mobielvriendelijk. Een andere manier is gebruiikmaken van de speciale tool die Google hiervoor gemaakt heeft: google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/. Wil je meer weten over responsive webwinkeldesign? Lees dan ook mijn blog over responsive webshops hebben de toekomst