De eerste stap is gezet! Je hebt besloten een webshop te starten, inmiddels bepaald wat je wilt gaan verkopen en wat de unieke toegevoegde waarde is van jouw toekomstige shop. Maar hoe bereik je straks je klanten? En wie zijn eigenlijk je klanten? En via welke kanalen zijn je klanten het beste te bereiken? Dat hoort allemaal bij de marketingstrategie van je webwinkel.

Marketingstrategie van je webwinkel
Het spreekt voor zich dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) een belangrijke factor is om potentiële klanten naar jouw webwinkel te leiden. Daarover volgt later in dit stappenplan meer. Maar SEO is slechts één onderdeel van de online marketing van je webwinkel. Daarnaast zul je zelf aan de slag moeten met meer actieve manieren van online marketing. Mensen vinden jouw webwinkel niet vanzelf!
Vele kanalen
Wat betreft webshop marketing zijn er vele kanalen. Voor de hand ligt in eerste instantie het adverteren via Google Adwords. Maar je zou ook eens Marktplaats uit kunnen proberen of Ebay. De kosten hoeven niet per se heel hoog te zijn, als je je advertentie richt op precies die doelgroep dei voor jou interessant is. Of probeer eens gratis reclame te maken via een interview of artikel in een (online) vakblad, tijdschrift of krant. Vaak zitten dat soort magazines te springen om kopij. Een goed geschreven artikel, waarin jouw webshop positief naar voren komt, kan zomaar geplaatst worden! Verder zijn er ook nog de (prijs-) vergelijkingswebsites zoals Beslist.nl, Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl waar een mooie presentatie van je artikelen wellicht veel verkeer naar jouw webshop op kan leveren. En dan zijn er uiteraard nog de sociale media. Via sociale media zoals Twitter, Facebook, YouTube en LinkedIn kun je verder werken aan de online presence van je webshop. Wat ook kan helpen in die online presence is bijvoorbeeld het schrijven van een blog. Een blog is bovendien een goede manier om vertrouwen te winnen van je (potentiële) klanten. Je laat immers zien dat je kennis van zaken hebt.
Schakel een marketingexpert in
Als je het geld beschikbaar hebt, zorg dat je een expert inschakelt om je te helpen met je online marketing. Tijdens de start van je webshop zal het wellicht moeilijk zijn om meteen hier veel budget voor vrij te maken, maar toch is het de moeite waard. Een goede online marketing specialist zal precies kunnen aanvoelen waar jouw unieke toegevoegde waarde ligt en deze vertalen in een marketing strategie die perfect aansluit. Marketing (en online marketing) is echt een vak. Een specialist heeft de kennis en ervaring in huis en weet slimme strategieën toe te passen en nieuwe (onorthodoxe) kanalen te gebruiken om jouw webwinkel optimaal te presenteren op internet.Over online marketing is uiteraard nog veel meer te vertellen. Er zijn talloze boeken en websites over geschreven. Ik houd het hier echter kort en adviseer je bij deze vooral het volgende:
Laat zien wat jouw webwinkel uniek maakt!
Toon vooral datgene wat jouw webwinkel en jouw product zo uniek maakt. Juist dát verhaal moet naar voren komen in je marketing! Welke manier van adverteren je ook gebruikt. Probeer niet je concurrenten klakkeloos na te doen, maar probeer het net iets anders. Met andere woorden: Stand out from the crowd!