Expotis Webshop Full service webshop development
Whatsapp
Tel: 06 41484521
6 dec 2015
artikelfoto's, webshopfoto's, webshopafbeeldingen, resolutie, pixels

Hoe zorg je voor perfecte productfoto's?

Misschien is het wel het belangrijkste aspect van een succesvolle webwinkel: mooie aansprekende artikelfoto's. Mensen zijn immers zeer visueel ingesteld. Bij webshops draait het om de eerste indruk. Scherpe prijzen, commerciële teksten en duidelijke informatie zijn uiteraard belangrijk, maar pas met mooie productfoto's wordt je webshop pas een echt succes. Maar hoe zorg je voor de perfecte foto's? In dit blog geef ik een aantal eenvoudige tips.



Hoe zit het met resolutie en het aantal pixels?


Of je nu zelf je artikelfoto's maakt, of laat maken door een professional, of rechtstreeks aangeleverd krijgt van je leverancier, waar je meteen op moet letten is de resolutie van je foto's. Met de resolutie bedoelen we het aantal pixels, in de hoogte en breedte, waaruit de foto bestaat. Pixels zijn de individuele beeldpunten waaruit een digitale afbeelding is opgebouwd. En heel simpel gezegd: hoe meer hoe beter. Je kunt namelijk altijd zonder al te veel problemen de resolutie verlagen van een foto (het aantal beeldpunten verminderen), maar je kunt niet zomaar de resolutie verhogen. Probeer je dat toch (in bijvoorbeeld Photoshop) dan eindig je met een onscherpe foto. De computer moet de extra beeldpunten immers 'bedenken uit het niets' en dat resulteert altijd in een afbeeldingen met vage contouren. Hieronder zie je vier keer hetzelfde plaatje, maar dan in verschillende resoluties.



[[img_1 full]]

Hoe weet je nu wat de ideale resolutie is voor de productfoto's op je webwinkel? Tsja, dat verschilt per situatie. Jouw webshop CMS zal die informatie waarschijnlijk geven, bijvoorbeeld in de helptekst bij het invoerveld. Wanneer je er onzeker over bent, ga dan uit van de onderstaande vuistregel:

  • Tip 1: Voor mooie artikelfoto's heb je een resolutie nodig van minimaal 1024 x 768 pixels (b x h) en liever nog wat groter, bijvoorbeeld 1600 x 1200 pixels (uitgaande van een breedte-hoogte verhouding van 4:3).

Groter is nooit erg: je webshop CMS creëert namelijk bij het uploaden van de foto waarschijnlijk meteen verschillende resolutievarianten van dezelfde foto voor verschillende doeleinden. Bijvoorbeeld een 'small sized' versie van 320 x 240 pixels voor in de overzichten, een 'medium sized' versie van 800 x 600 pixels voor op de artikeldetailpagina en een 'full sized' versie van 1600 x 1200 pixels voor een full screen uitvergroting van het artikel. Dat kan het systeem ook prima met een originele foto van 3200 x 2400 pixels: resolutie verlagen is geen probleem. Hooguit duurt het uploaden wat langer (hoge resolutie bestanden hebben een grotere bestandsgrootte).



Zie ook mijn blog over hoge resolutie schermen waarom tegenwoordig de resolutie van je productfoto's tegenwoordig nog belangrijker is dan een aantal jaar geleden.



Welke beeldverhouding (aspect ratio) moet ik kiezen?


Naast de resolutie is de beeldverhouding, in het Engels aspect ratio, van je foto's van belang. Daarmee wordt bedoeld de verhouding tussen de breedte en de hoogte van de foto. Digitale foto's zijn vaak in de verhouding 4:3 (bijvoorbeeld 1600 x 1200, 1024 x 768, 400 x 300 pixels) maar verhoudingen van 3:2, 16:9 of 1:1 (vierkant) zijn ook heel gebruikelijk. Foto's die breder zijn dan hoog worden in landscape formaat genoemd, hoger dan breed worden in portrait formaat genoemd. Wat de beste verhouding van de productfoto's in je webwinkel moet zijn hangt van (de vorm van) je product af. Verkoop je bijvoorbeeld enkel boeken, dan kun je kiezen voor staande foto's van 3:4. In de meeste gevallen echter, ligt een 4:3 of een 1:1 verhouding meer voor de hand.

  • Tip 2: Wanneer je producten allemaal verschillende vormen hebben, kies dan een vierkante beeldverhouding (1:1). Op die manier heb je over het algemeen de minste 'loze' ruimte in je productfoto's.

Eén en ander hangt ook af van het design van je webshop. Je webdesigner kan je hierin adviseren. Maar het allerbelangrijkste vind ik: consequentie. Zorg dat alle productfoto's dezelfde verhouding krijgen, of in elk geval alle producten binnen dezelfde categorie. In de overzichten van je webwinkel lijkt het namelijk erg rommelig en onrustig als de productfoto's allemaal verschillende verhoudingen hebben.



Moet ik mijn foto's aanpassen en bijsnijden?


Stel dat je de productfoto's aangeleverd krijgt van twee verschillende leveranciers. Beide leveren kwalitatief hoogwaardige foto's, met een mooie witte achtergrond en van voldoende resolutie, maar de éne levert foto's zonder enige witmarge in 1:1 verhouding en de andere levert ze aan met een flinke witmarge en in 4:3 verhouding. Ik adviseer dan om de foto's allemaal te gaan bijsnijden en witmarge toe te voegen zodat ze allemaal dezelfde verhouding en witmarge krijgen.



[[img_2 full]]

Er zijn vele beeldbewerkingsprogramma's waarmee je gemakkelijk foto's kunt bijsnijden en marges kunt toevoegen. Soms is het zelfs mogelijk (en handig!) om dit soort fotobewerkingen in één keer als een batchproces uit te voeren op vele foto's tegelijk. Wanneer je dit zelf lastig vindt of niet over de juiste software beschikt, laat het dan doen. Neem contact op met je webdesigner of de leverancier van je foto's. Het kost wellicht wat extra moeite, maar het eindresultaat is het zeker waard.

  • Tip 3: Zorg dat al je productfoto's dezelfde beeldverhouding hebben, het onderwerp netjes is gecentreerd en de witmarges rondom ongeveer hetzelfde zijn.



Welk bestandsformaat is het beste? Wat is JPEG-compressie?


Voor de productfoto's in je webwinkel zal in 99% van de gevallen jpeg (jpg) het beste bestandsformaat zijn. Meestal zul je de foto's ook in jpeg aangeleverd krijgen van je leverancier of fotograaf. Strikt genomen is jpeg niet het beste formaat wat betreft beeldkwaliteit: bij jpeg is er sprake van compressie waardoor de bestandsgrootte flink afneemt, maar ook de beeldkwaliteit iets minder wordt.



[[img_3 full]]

Echter, bij de meeste beeldbewerkingssoftware kun je bij het opslaan van een jpeg zelf de kwaliteit kiezen en daarmee de mate van compressie. Wanneer je kiest voor een kwaliteit van tussen de 70 - 80% is het verlies aan kwaliteit vrijwel onzichtbaar, terwijl de bestandsgrootte wel een factor 10 tot 20 afneemt! Het voordeel van een kleinere bestandsgrootte is voor websites (en webshops) heel belangrijk: jouw webshop moet natuurlijk lekker snel blijven.

  • Tip 4: Het beste bestandsformaat voor je productfoto's is JPEG met 70 - 80% als kwaliteitsinstelling. Zo beperk je de bestandsgrootte flink en daarmee de laadtijd van je webshop.



Welk kleurprofiel moet ik kiezen?


Een laatste aspect is het kleurprofiel van je foto's. Dit moet altijd sRGB zijn. In de meeste gevallen zullen je foto's ook op die manier worden aangeleverd en ook als je foto's neemt met een digitale camera krijgen ze gewoon een sRGB kleurprofiel. Meestal hoef je je dus helemaal geen zorgen te maken: sRGB is vrijwel altijd standaard. Ik heb echter ook wel eens meegemaakt dat fotografen hun bestanden in andere kleurprofielen aanleveren (bijvoorbeeld in CMYK, ProPhoto RGB, Adobe RGB, of zelfs in 32 bits...). En dat levert problemen op: websites, monitoren, smartphones, tablets, enzovoort zijn in principe alleen geschikt voor sRGB. Al die andere kleurprofielen leveren weliswaar meer kwaliteit en een grotere kleurruimte, maar zijn eigenlijk alleen bedoeld voor drukkerijen of professionele bewerkingen, en niet voor websites (zie ook www.dpbestflow.org/color/color-space-and-color-profiles en http://help.smugmug.com/customer/portal/articles/93362-what-colorspace-should-my-files-be-in- voor meer info).



Een productfotograaf inschakelen


Wanneer je een leverancier hebt van je producten zal deze waarschijnlijk ook productfoto's kunnen aanleveren. Het lijkt dan voor de hand liggend om gewoonweg deze direct te gebruiken. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk online met je webshop! Maar pas op... Controleer eerst de aangeleverde foto's op kwaliteit. Voldoen ze aan alle hierboven genoemde aspecten? Is de resolutie voldoende? Is er een consequente manier van fotograferen? Is het onderwerp mooi scherp? Is er een goede belichting? Is er een mooie witte achtergrond? Wanneer de kwaliteit te wensen overlaat adviseer ik je om een professionele productfotograaf in te schakelen. Natuurlijk vormt dit een extra kostenpost, eentje waar je wellicht geen rekening mee had gehouden. Maar het is het waard. Een mooie presentatie van je artikelen op je webwinkel is van groot belang en goede productfotografie is dus onontbeerlijk.

  • Tip 5: Schakel een professionele productfotograaf in wanneer je productfoto's van onvoldoende kwaliteit zijn.



Gratis E-Book Productfotografie!


Meer informatie over het maken van perfecte productfoto's lees je in het gratis E-Book Productfotografie - Productfoto’s eenvoudig thuis fotograferen van Eberhard Schuy. Klik op de link om het e-book meteen te downloaden, geheel vrijblijvend.

Expotis WebshopExpotis WebshopExpotis Webshop