Overstappen naar de Google Tag Manager

05
Nov
door:
Google Tag Manager, GTM, Google Analytics, Facebook pixels, tracking tools, Adwords, E-commerce
Om bezoekers en conversies te meten op je webwinkel zijn er steeds tools beschikbaar. Google Analytics, E-commerce tracking, Adwords remarketing en Facebook pixels zijn slechts enkele van de voorbeelden. Om die tools te laten werken moeten er dikwijls allerlei kleine stukjes (Javascript) code op diverse pagina's van je webwinkel worden geïnstalleerd. Dat is voor jou als webwinkeleigenaar lastig omdat je daarvoor afhankelijk bent van je webdeveloper. Maar ook voor de webdeveloper is het een uitdaging om al die verschillende stukjes code te beheren en het overzicht te bewaren. In dit blog leg ik uit hoe Google Tag Manager een oplossing biedt.

Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) belooft het leven makkelijker te maken door als medium te fungeren tussen de webshop en allerlei tracking- en marketingsystemen. Om meteen een misverstand te voorkomen: GTM vervangt dus geen enkele van bovengenoemde tools. Ook Google Analytics niet. GTM is puur bedoeld om alle noodzakelijke scripts te managen en te fungeren als intermediair.

Alles in één overzicht

Voor zowel de webwinkeleigenaar als de developer is het sowieso handig om alle tracking, conversie en andere (third party) marketing scripts in één handig overzicht te hebben. Dat is het eerste belangrijke voordeel van Google Tag Manager: alles op één plek.

GTM - overview

Beperken van de hoeveelheid scripts op de site

Via GTM kan allerlei analytische data van je webwinkel via één script verzameld worden, en vervolgens verspreid naar meerdere tracking en analyse systemen. Om een voorbeeld te geven: bij het afronden van een succesvolle bestelling kan de data van de bestelling (de prijs en beschrijving van de bestelde artikelen, de verzendkosten, het totaalbedrag, de eventuele korting, enzovoort) door één GTM script worden verzameld en vervolgens worden doorgegeven naar zowel Google Analytics als Facebook. Om in meerdere systemen conversies te meten is zo dus maar één script nodig op je webshop.

Tags, Triggers en Variables

In GTM heb je te maken met Tags, Triggers en Variables.
  • Een Tag is in feite het stukje tracking code dat data doorstuurt naar het analytics of tracking systeem. Een voorbeeld is het Google Analytics script om een bezoeker te meten als hij een pagina bezoekt.
  • Een Trigger is een conditie of actie (die jij in GTM bepaalt) waarbij die data verstuurd moet worden. Zoals een pageview, een bestelling of het versturen van een formulier.
  • Een Variable is een variabele die nodig is bij het opsturen van de gegevens. In het geval van Google Analytics is dit bijvoorbeeld de ID van je Google Analytics account.


Handige links

Tag Assistant (by Google)

Om snel te kunnen zien welke GTM tags aanwezig zijn op een webpagina kun je een handige extensie voor je Chrome browser installeren: Tag Assistant. Wanneer je GTM tags goed zijn geïnstalleerd krijg je mooie groene labeltjes; is er iets mis dan worden ze geel en krijg je een waarschuwing over wat er mogelijk verkeerd gaat.

YouTube MeasureSchool

Een kanaal met flink wat video's over online marketing en meten via GA en GTM en een host die de zaken rustig en duidelijk uitlegt: YouTube MeasureSchool


Is alles veel makkelijker met GTM?

Deels wel, deels ook weer niet vrees ik. De voordelen die ik hierboven heb genoemd zijn duidelijk. Daar staat echter weer tegenover dat het een flink gedoe kan zijn om als webwinkel over te stappen op GTM. Je developer zal eenmalig redelijk wat werk moeten verrichten om alle bestaande tracking scripts te verwijderen en om te zetten naar het GTM systeem. Ook zullen jullie beide moeten overleggen wat in de nieuwe situatie allemaal gemeten moet worden en hoe GTM het beste ingericht kan worden. En daarnaast is mijn ervaring dat GTM een vrij steile leercurve heeft! Voordat je snapt hoe alles werkt ben je echt wel enkele dagen verder. Maar... daarna heb je er veel profijt van.