Expotis Webshop Full service webshop development
Whatsapp
Tel: 06 41484521
10 dec 2012
webwinkel beginnen, productkeuze, webwinkeldoelstelling

Hoe begin je een webwinkel? Stap 1: Doelstelling & productkeuze

Je hebt de beslissing genomen om je eigen webwinkel te starten. Gefeliciteerd! Maar hoe nu verder? Dit artikel vormt stap 1 van een 10-delig stappenplan voor het beginnen van een nieuwe webshop. In deze serie geef ik aanbevelingen, praktische tips en noem ik diverse zaken die je moet overwegen bij het beginnen van je eigen webwinkel. Stap één gaat over het formuleren van je doelstelling, je product en dienstverlening.



[[img_1 rgt 320]]

Bepaal de doelstelling van je webwinkel


Je hebt het besluit om een webwinkel te beginnen al gemaakt en waarschijnlijk popel je om zo snel mogelijk te beginnen! Toch is het goed om eerst even één stap terug te nemen. Stel je zelf nogmaals de vraag waarom je een webwinkel wilt starten. Wat is het doel? Wat hoop je te bereiken? De antwoorden op deze vragen mogen niet alleen om geld gaan. Natuurlijk is het de bedoeling om uiteindelijk een mooie omzet te realiseren met je eigen webwinkel, maar nog belangrijker is dat je een product gaat verkopen waar je zelf verstand van hebt en waar je enthousiast over bent. Blijf bij je eigen passie en interesse. Waar je zelf met volle overtuiging achter staat en enthousiast over bent, verkoop je beter. Dat geldt ook online! Bedenk dat de toekomstige klanten van je webwinkel ook informatie verlangen en dat je vragen over je producten met kennis van zaken moet kunnen beantwoorden. Kortom, zorg dat je feeling hebt met je eigen product.



Zorg dat je tijd en energie vrijmaakt


Realiseer je dat het opzetten en managen van je eigen webwinkel veel tijd kost. Je dient als (beginnende) webwinkelier een beetje een duizendpoot te zijn, zeker in de startfase. Je moet de content van je webshop verzorgen, bestellingen afhandelen, je marketing strategie bepalen, wervende productteksten schrijven, verstand hebben van zoekmachine optimalisatie, vragen van je klanten beantwoorden, je administratie op orde hebben, enzovoort. Natuurlijk kun je voor al deze zaken experts inhuren, en dat is ook zeker verstandig, maar zelf zul je ook tijd en aandacht moeten spenderen aan al deze zaken. Net als het runnen van een fysieke winkel, is het runnen van je eigen webwinkel absoluut niet iets wat je ‘er wel even naast’ doet. En het begin kost nog meer tijd, want je moet alles nog leren en veel zaken uitzoeken. Zorg dus dat je voldoende tijd kunt vrijmaken.



Zorg dat jouw webshop een uniek product biedt


Welke producten ga je verkopen in je webwinkel? Zoals zojuist al aangegeven is het belangrijk om iets te verkopen waar je zelf feeling mee hebt. Maar vervolgens moet je ook bedenken of er behoefte is aan jouw product. Kies bij voorkeur een niche waar online nog weinig online concurrentie in is. Het zal bijvoorbeeld waarschijnlijk heel lastig zijn om een webwinkel te starten in meubels aangezien daar al zeer veel concurrentie in is. Het zal dan moeilijk worden om met jouw webwinkel nog een hoge positie in Google te krijgen met de zoekwoorden ‘meubels’ of ‘meubelen’. Maar als je een webwinkel start in iets unieks, bijvoorbeeld speciaal op maat en handgemaakte teakhouten meubelen, dan liggen je kansen alweer een stuk hoger. Immers, met de zoekwoorden combinatie ‘handgemaakt teakhout meubel’ heb je in Google waarschijnlijk maar weinig concurrentie. Natuurlijk is dit een extreem voorbeeld maar het gaat om het idee: De markt voor een niche is misschien niet heel groot, maar dat is niet erg als jij de enige bent en nummer één staat in Google. Dan kun je wel marktleider worden van die niche en er wellicht een heel goede boterham mee verdienen.



…Of een unieke toegevoegde waarde heeft


In veel gevallen zal het gewoonweg niet mogelijk zijn om een echt uniek product online te verkopen waarin jij de enige bent en zul je altijd te maken hebben met concurrenten. Webwinkels die min of meer hetzelfde verkopen als jouw webwinkel. Bedenk dan wat jouw toegevoegde waarde is. Wat doe je beter dan je concurrenten? Verleen je bijvoorbeeld meer service? Kun je goedkoper aanbieden? Of misschien heb je juist veel ervaring en expertise in huis en bevat jouw webwinkel diverse pagina’s met tips, handleidingen en advies waarin je je onderscheidt? Kortom, wanneer je een webwinkel gaat beginnen, denk dan goed na over je toegevoegde waarde. Deze is ook voor webwinkels van groot belang en zou in feite meteen op de home page tot uiting moeten komen. Probeer niet hetzelfde te doen als alle concurrenten, maar probeer juist iets anders te doen!



Schrijf een ondernemingsplan


De voorgaande punten over je productkeuze en de doelstelling van je webwinkel kun je verder uitwerken en uitbreiden tot een echt ondernemingsplan. Door het schrijven van een ondernemingsplan dwing je jezelf na te denken over de doelstellingen en de strategie van je webwinkel, maar ook over je eigen drijfveren en competenties. Je maakt alvast een prognose van de omzet van je webshop voor de korte termijn, maar kunt ook doelen stellen voor de lange termijn. Een marktonderzoek vormt een vast onderdeel van je ondernemingsplan. Zoom in op je concurrenten: wat doen zij goed? Wat doen ze minder goed en wat kan jij beter? Waar liggen er nog gaten in de markt en wat wordt mijn marketingstrategie? Schrijf het allemaal op en laat het vervolgens lezen door vrienden en kennissen. Wat vinden zij ervan? Vraag om eerlijke reacties. Alle kritiek is welkom. Voor het opstellen van je webwinkel ondernemingsplan zie ook:

Expotis Webshop