Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/expotis/domains/cms.expotis.nl/public_html/shared_sections/headsection.php on line 11
Monitor de prestaties van je webwinkel met Google Search Console -
Expotis Webshop
20 okt 2020
Google Search Console, webshop tools, webmaster tools, webwinkel tools, SEO, monitoren

Monitor de prestaties van je webwinkel met Google Search Console

Google biedt allerlei tools aan om de prestatie van je website in kaart te brengen. Google Search Console is één van die tools en is voor webwinkels zeer interessant. Als developer van webwinkelsystemen gebruik ik Google Search Console (GSC) al vele jaren. Wanneer ik een nieuwe webshop heb ontwikkeld meld ik deze daarna altijd direct aan bij GSC. De tool verschaft waardevolle inzichten in de prestaties van de webshop en stuurt je bovendien een mailtje wanneer er een issue is dat aandacht verdient.



Beginnen met Google Search Console


Om met GSC te starten ga je naar https://search.google.com/search-console om een account aan te maken. Links bovenaan klik je op ‘add a new property’ om een nieuwe website toe te voegen. Wie voor het eerst een website aanmeldt zal een eigendomsverificatie moeten doorlopen. Om het eigenaarschap te claimen biedt GSC meerdere methodes. Bij Expotis gebruiken we meestal een HTML-tag met een verificatiecode maar tegenwoordig kun je ook door een koppeling met Google Tag Manager (ook al zo'n handige tool waarover je in dit blog meer kunt lezen) gebruiken om aan te tonen dat je eigenaar bent.



Ben je al klant van Expotis Webshop? Dan hoef je het aanmeld- en verificatieproces niet te doorlopen. Dat doe ik dan voor je en ik voeg je vervolgens toe als mede-eigenaar van het account met alle volledige rechten.



Rapportage: Prestaties


Wanneer je account gereed is kun je aan de slag met de verschillende rapportages die de tool biedt. Het eerste rapport is Prestaties. Hier zie je in een grafiek hoeveel mensen er in de afgelopen periode (standaard 3 maanden) hebben gezocht op relevante zoektermen en hoe vaak men doorklikt naar jouw webshop. Zo krijg je in één oogopslag een idee van hoe het gaat met je webshop in de Google zoekresultaten. Gaan de lijnen omhoog? Dan ben je goed bezig. Gaan de lijnen omlaag? Dan is er misschien iets aan de hand met de site en is actie vereist. Klik op de knoppen Totaal aantal klikken, Totaal aantal vertoningen, Gemiddelde CTR en Gemiddelde positie om deze onderdelen te tonen of te verbergen in de grafiek. De CTR is de Click-Through Rate en geeft het percentage van bezoekers aan dat ook klikt op een resultaat dat vertoond wordt in de zoekresultaten.

[[img_1 mid 480]]

Onder de grafiek zie je verschillende tabs waaronder je meer gedetailleerde informatie vindt. Deze tabs bieden in combinatie met de vier knoppen meer inzicht in welke aspecten van je webwinkel het goed doen en welke er nog geoptimaliseerd moeten worden.



[[img_2 mid 480]]

  • Zoekopdrachten


    Hier zie je welke zoektermen mensen veel gebruiken in Google voordat ze op jouw webshop terechtkomen. Gebruik dit overzicht om te beoordelen of er zoektermen zijn waar je webshop nog onvoldoende op presteert.

  • Pagina's


    Welke pagina's worden er veel vertoond bij zoekopdrachten in Google? Zijn dit ook de pagina's waar je bezoekers op wilt ontvangen? Hoe staat het met de CTR van de verschillende pagina's?

  • Landen


    Uit welke landen komen de meeste bezoekers? Interessant voor webshops die ook over de grens willen verkopen.

  • Apparaten


    Hoe liggen de verhoudingen tussen mobiel, desktop en tablet? Loopt de CTR bij mobiel erg achter vergeleken met desktop, dan zegt dat misschien iets over je mobiele design.

  • Zoekopmaak


    De Google zoekresultaten zijn er verschillende soorten: Video's (als één van jouw YouTube video's wordt vertoond), Uitgebreide resultaten (als er een resultaat wordt getoond met uitgebreide product data (meer in dit blog over uitgebreide resultaten) of Reviewfragmenten (als er ook meteen een klantwaardering wordt getoond via die zelfde snippets). Dit is waardevol om te zien want vooral die uitgebreide resultaten zorgen als het goed is voor een hogere CTR.

  • Datums


    Hier kun je zien of er specifieke data zijn die eruit springen qua kliks en vertoningen.



Rapportage: Dekking


Hier zie je een grafiek van hoeveel url's er binnen jouw domeinnaam in de afgelopen periode zijn geïndexeerd door Google. De verschillende kleuren geven aan wat de status is van een gecrawlde url's.

[[img_3 mid 480]]

  • Fout


    Geeft aan hoeveel url's volgens Google een probleem bevatten. Bijvoorbeeld omdat ze niet meer vindbaar zijn, een redirect niet werkt of omdat er misschien zelfs een serverprobleem is met die pagina. Deze zijn dus belangrijk om te onderzoeken! Door op de resultaten onder de grafiek te klikken krijg je meer informatie over het probleem met de betreffende url.

  • Geldig met waarschuwing


    Deze url's zijn wel door Google geïndexeerd, maar er is toch een probleem aan de orde dat het waard is om eens naar te kijken.

  • Geldig


    Alle succesvol geïndexeerde unieke url's binnen jouw webwinkel. Dit zijn dus al je productdetailpagina's, je productcategorieën, je nieuwsberichten, je informatieve pagina's, enzovoort. Als je deze bij elkaar optelt krijg je een globaal idee van hoeveel url's je webshop bevat en wat Google dus idealiter zou moeten indexeren. Er is echter geen garantie dat Google ook al je url's daadwerkelijk zal indexeren. Het kan bovendien weer veranderen in de tijd.

  • Uitgesloten


    Dit zijn url's die Google wel heeft gecrawld maar niet opgenomen heeft in de index. Pagina's die bijvoorbeeld zijn aangemerkt als "noindex". In het Expotis webshopsysteem worden bepaalde pagina's zoals pagina's voor inloggen of registreren en pagina's van het bestelproces bewust aangemerkt met de "noindex" tag. Deze pagina's willen we immers nooit in de zoekresultaten van Google.

    Maar het kunnen ook url's zijn die zijn aangeduid als "canonical" dat wil zeggen url's die in feite dezelfde pagina betreffen als een andere url. Dit zie je bijvoorbeeld bij de pagina's waarbij een instelling, sortering of filtering ook een verandering in de url geeft (er komen parameters bij). Maar aangezien dit in principe telkens dezelfde pagina's betreft hoeven niet al die varianten geïndexeerd te worden. In het Expotis Webshop systeem wordt dit altijd automatisch opgelost met de "canonical" tag. Die geeft aan wat de basis url is voor alle verschillende pagina's waarbij sortering of filtering aan de orde is. Wanneer er veel pagina's als 'Uitgesloten' worden gemarkeerd hoeft dit dus geen probleem te zijn.



Sitemaps


Via de tool Sitemaps kun je Google helpen met het indexeren van alle url's. Via een sitemap XML-bestand breng je Google op de hoogte van de hele lijst van url's die jouw webwinkel bevat. Dit is niet verplicht: Google zal je webshop ook zonder zo'n sitemap XML-bestand indexeren. Maar het helpt wel en bovendien kan een Sitemap XML-bestand Google bijsturen om bepaalde url's als belangrijker te zien dan andere.

[[img_4 mid 480]]

Het Expotis webshopsysteem genereert automatisch een Sitemap XML voor de gehele site en houdt deze actueel. Hier heb je bij Expotis dus geen omkijken naar.



Site-vitaliteit


Het Site-vitaliteit rapport geeft inzicht in de performance (snelheid) van de pagina's van je webwinkel. Google beoordeelt dit redelijk streng en een goede score is niet gemakkelijk te behalen: de pagina moet supersnel laden, er mogen geen 'verspringingen' zijn tijdens laden en alleen die data die ook echt nodig is, mag worden gedownload. Het gaat te ver om hier in detail alle technische aspecten te bespreken die bijdragen aan een goede performance. Maar het is wél iets om goed in de gaten te houden: performance is al lange tijd een belangrijke ranking factor voor Google. Hoe sneller je webshop, hoe meer kans je hebt hoger in de zoekresultaten te komen.

[[img_5 mid 480]]

Het nieuwe Expotis webshopsysteem is nu zo geconfigureerd dat het echt alles uit de kast haalt om een uitstekende score te halen in de nieuwe Site-vitaliteit rapportage. Voor zowel mobiel als desktop scoren de nieuwe Expotis webshops nu gewoonlijk tussen de 95 en 100 punten! 



Mobiele bruikbaarheid


In dit overzicht geeft GSC aan of er problemen zijn met bepaalde pagina's op mobiele apparaten. Zo kan het zijn dat tikdoelen (knoppen en links) te dicht bij elkaar zitten om met een vinger goed te bedienen, dat tekst te klein is om te lezen of dat de content breder is dan het scherm. Al deze zaken zijn serieuze issues voor mobiele gebruikers. Het streven is dus het aantal fouten altijd naar nul te krijgen.



Problemen met mobiele bruikbaarheid verhelpen


Gelukkig stuurt GSC je automatisch een mailtje als er een dergelijk issue is ontstaan. Als je zo'n seintje krijgt is het altijd een goed idee om eerst de betreffende pagina('s) te testen: Klik op het issue in de lijst "Details", klik daarna op de pagina in de lijst met "Voorbeelden" en klik vervolgens op "Live pagina testen". Je wordt dan doorgestuurd naar Google's Mobielvriendelijke test waar je de betreffende pagina live kunt testen op mobielvriendelijkheid. Het is goed mogelijk dat het issue inmiddels alweer is verholpen (bij Expotis Webshop wordt dit meestal snel opgelost). In dat geval kun je in GSC de knop "Oplossing valideren" gebruiken. Let op: het kan soms lang duren (dagen of weken) voordat GSC de oplossing heeft gevalideerd en de fouten eindelijk uit het lijstje verdwijnen.



Broodkruimels, Producten & Reviewfragmenten


Broodkruimels, Producten en Reviewfragmenten neem ik hier even samen aangezien deze in feite allemaal om hetzelfde gaan: Gestructureerde gegevens (ook wel bekend als Rich Snippets): data waarmee bepaalde pagina's van je webwinkel worden verrijkt om zo Google en andere platformen zoals Facebook meer informatie te geven over de inhoud van een pagina. Broodkruimels, Producten en Reviewfragmenten geven alle drie aan in hoeverre de betreffende gestructureerde gegevens aanwezig zijn en of ze voldoen aan het schema dat Google hiervoor hanteert. Het gaat om dit soort informatie:

  • Broodkruimels: Het 'pad' naar deze pagina (bijvoorbeeld "Home > Hoofdcategorie > Subcategorie > Productdetailpagina").

  • Producten: De prijs, de titel, de omschrijving, de SKU, de afbeelding, enzovoort van dit product.

  • Reviewfragmenten: hoeveel reviews zijn er geschreven, wat is het gemiddelde rapportcijfer, wat was de meest recente review.



Problemen met gestructureerde gegevens verhelpen


Wanneer GSC aangeeft dat er waarschuwingen of fouten zijn voor bepaalde pagina's, raad ik je aan om dit te onderzoeken. Daarvoor gebruik je Google's tool voor uitgebreide resultaten waar je een url kunt invoeren en vervolgens een uitgebreide rapportage krijgt van alle gestructureerde gegevens die er te vinden zijn (screenshot hieronder). Vaak kun je er op die manier snel achter komen wat het probleem is. Als je bijvoorbeeld de SKU van een artikel bent vergeten in te voeren in je CMS krijg je daar in de GSC een waarschuwing voor want in het schema dat Google hanteert voor producten is SKU een verplicht veld.

[[img_6 mid 320]]



Ik hoop dat ik je via dit blog een beetje wegwijs gemaakt heb in Google Search Console. Het is voor mij een onmisbare tool gebleken om de webshops van mijn klanten in de gaten te houden. Vooral het feit dat GSC je ook via automatische mailtjes attendeert op problemen in een vroegtijdig stadium is ontzettend waardevol!

Expotis WebshopExpotis WebshopExpotis WebshopExpotis WebshopExpotis WebshopExpotis Webshop