Expotis Webshop Full service webshop development
Whatsapp
Tel: 06 41484521
29 mrt 2016
rich snippets, webshopvermelding, SEO, zoekresultaten, Google

Extra opvallen in de zoekresultaten via Google Rich Snippets!

Google biedt via de implementatie van Rich Snippets de mogelijkheid om in de zoekresultaten van Google direct de prijs, voorraad en beoordelingen weer te geven van een artikel. Deze prominentere weergave in zoekresultaten zal zorgen voor meer rendement uit je SEO en zoekmachinemarketing. Mensen zullen immers sneller geneigd zijn te klikken op een artikelvermelding die gepaard gaat met deze mooie extra informatie. Via Rich Snippets kom je dus niet hoger in de zoekresultaten van Google, maar je vermelding is wel een stuk beter zichtbaar.



Wat zijn Rich Snippets precies?


Rich Snippets is een techniek waarbij de html code van de pagina's van je webshop verreikt wordt met zogenaamde microdata. Deze data wordt verborgen in de html, is dus niet zichtbaar voor de gebruiker die de webshop bekijkt, maar wordt wel gelezen door Google. Ook de zoekmachines van Microsoft (Bing) en Yahoo ondersteunen trouwens inmiddels het microdata format. De microdata geeft informatie over bijvoorbeeld:

[[img_1 rgt 480]]
  • De schrijver en de datum van een blog

  • De gegevens van een organisatie of een bedrijf

  • De titel, kooktijd en beoordelingen van recept

  • De prijs, voorraad en beoordelingen van een product

Vooral die laatste is uiteraard interessant voor webwinkels. Hiernaast zie je een voorbeeld van een artikel in de zoekresultaten van Google dat verreikt is met dergelijke Rich Snippets. Vooral de weergave van de gemiddelde beoordeling middels de sterren valt erg op.



Hoe kan ik Rich Snippets implementeren in mijn webshop?


Je webdeveloper kan je helpen om Rich Snippets zoals hierboven te implementeren voor de artikelen van jouw webwinkel. Expotis Webshop heeft hier inmiddels ervaring mee. Microdata wordt bij Expotis reeds standaard toegevoegd voor de categorie indeling (als breadcrumbs) van een artikel. Zie ook de groene regel met de pijltjes in het voorbeeld. Maar ook voor de prijs, voorraad en beoordelingen van een product kunnen Rich Snippets eenvoudig worden toegevoegd aan de code. Het kan overigens wel enige weken duren voordat Google de Rich Snippets gaat weergeven in de zoekresultaten. Ook kan het zijn dat Google de Rich Snippets in het begin alleen voor bepaalde zoekopdrachten weergeeft. Soms is het dus even geduld hebben voordat de permanente weergave een feit is.



Ook interessant voor blogs en nieuwsberichten


De meest voor de hand liggende implementatie van Rich Snippets is die voor de prijs, (sterren-) beoordelingen en voorraad van je artikelen. Maar daarnaast kan het ook interessant zijn om nieuwsberichten of eventueel je blog deze Rich Snippets mee te geven. Ook kun je daarmee extra laten opvallen in de zoekresultaten. Denk hierbij aan de schrijver en de datum waarop het bericht geschreven is.



Test de Rich Snippets zelf


Wil je weten of jouw webshop al microdata bevat in de code? Je kunt dit zelf testen op de site van Schema.org. Kopieer de url van de pagina die je wilt testen en plak deze in de tool op https://developers.google.com/structured-data/testing-tool/. Meer informatie over de precieze implementatie in de code lees je op https://developers.google.com/structured-data/rich-snippets/products#about_product_offers.

Ook geïnteresseerd in deze techniek? Neem dan contact met ons op.

Expotis Webshop