Expotis Webshop Full service webshop development
Whatsapp
Tel: 06 41484521
13 dec 2012
webwinkel beginnen, keuze domeinnaam, meerdere domeinnamen

Hoe begin je een webwinkel? Stap 3: Naam en domeinnaam

Bij het starten van een eigen webwinkel is de keuze van de naam natuurlijk zeer belangrijk. Maar wat is een goede naam? Zorg er in elk geval voor dat de naam van je webshop meteen goed aangeeft wat je verkoopt, makkelijk te onthouden is en niet te lang is. En... bij voorkeur precies overeenkomt met je domeinnaam! Anders schep je alleen maar verwarring. De keuze van de naam en de domeinnaam vallen dus eigenlijk samen.



[[img_1 rgt 320]]

Wat is een goede domeinnaam voor je webwinkel?


Het verdient de voorkeur wanneer je domeinnaam gelijk is aan je bedrijfsnaam, maar... dat kan in bepaalde gevallen echter lastig zijn. Er zijn immers reeds gigantisch veel domeinnamen geregistreerd en dus vergeven. Als de .nl variant van je domeinnaam al vergeven is kun je natuurlijk opteren om dan de .eu, de .com of de .net variant dan maar te registreren. Of wanneer de domeinnaam zonder spaties (www.webwinkelnaam.nl) al vergeven is kun je de variant met hyphens (-) als spaties (www.webwinkel-naam.nl) natuurlijk registreren. Beide oplossingen zijn echter verre van ideaal. Het zorgt voor veel verwarring. En wanneer je klanten zich vergissen komen ze zomaar op de webshop van je concurrent! Het is daarom aan te raden om dus toch maar een heel andere naam te verzinnen. Of... om contact op te nemen met de huidige eigenaar van de domeinnaam die jij graag wilt hebben: in bepaalde gevallen doet de huidige eigenaar niet veel met het domein en kun je de domeinnaam wellicht van hem of haar overnemen voor een redelijk bedrag.



SEO overwegingen bij je domeinnaam keuze


Bedenk dat je domeinnaam van belang is voor de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je webshop. Als het lukt om in de woorden van je domeinnaam dus meteen belangrijke zoekwoorden op te nemen is dat mooi meegenomen! Het maakt overigens niet uit of er hyphens (-) of niet in de domeinnaam zitten m.b.t. je SEO. De domeinen webwinkelnaam.nl en webwinkel-naam.nl zullen waarschijnlijk evengoed scoren. Google herkent de losse woorden namelijk ook wanneer deze aan elkaar vast geschreven zijn.



Meerdere domeinnamen registreren


Het kan handig zijn om meteen meerdere domeinnamen te laten registreren. Bestel bijvoorbeeld alvast ook de domeinnamen met andere extensies, dan weet je zeker dat anderen die in de toekomst niet meer kunnen registreren. Bestel in elk geval de extensies .eu, .com en eventueel .net. Wat betreft de kosten hoef je dit niet te laten, die liggen hooguit op enkele tientjes per jaar. Je kunt ook meerdere 'varianten' van je domeinnaam registreren. Bijvoorbeeld stropdassenonline.nl en onlinestropdassen.nl.



Meerdere domeinnamen koppelen aan je webshop


Je kunt al die verschillende domeinvarianten natuurlijk laten doorverwijzen naar dezelfde webwinkel. Wanneer je hiervoor kiest, doe dit dan altijd met een zogenaamde 301-redirect van de domeinnaam variant naar het hoofddomein (je webshop developer weet wat dit is en kan dit voor je regelen). Alleen via een 301 redirect zorg je ervoor dat Google weet dat beide domeinen gewoon dezelfde website betreffen. Google zal vervolgens alleen het hoofddomein opnemen in de ranking. Gebruik je echter geen 301 redirect (en toon je op beide domeinen  wel dezelfde webwinkel) dan loop je het risico dat Google je websites als duplicate content gaat beschouwen. En dat levert je een penalty op in de ranking van beide domeinen! Echter, ook het gebruik van een 301 redirect levert je waarschijnlijk geen SEO voordeel op (in tegenstelling tot wat velen nog steeds denken). Het registreren van meerdere domeinnamen moet je dus vooral zien in termen van het veiligstellen van deze domeinnamen. Ze zijn dan in jouw bezit en niet meer te registreren door andere 'kapers op de kust'.



[[img_2 rgt 480]]

Je webshop uitbreiden naar meerdere landen


Een laatste tip: denk na over namen en domeinnamen voor andere landen. Waarschijnlijk wil je je webwinkel beginnen in alleen Nederland, althans in eerste instantie. Bedenk echter dat uitbreiding naar andere landen in de toekomst heel interessant kan zijn. Wanneer de complete structuur en logistiek van je webshop loopt en uitgekristalliseerd is, dan is het meestal relatief weinig moeite om je product ook in het buitenland aan te bieden. Je hoeft enkel je webwinkel te vertalen naar bijvoorbeeld Engels, Duits en/of Frans en je verzendkosten voor het buitenland te bepalen. Wanneer je inderdaad besluit dat uitbreiding naar andere landen in de toekomst interessant kan zijn, bestel dan meteen de domeinnamen voor de betreffende landen. Het is het beste om voor elk land en elk taalgebied een aparte domeinnaam te gebruiken. Dus bijvoorbeeld www.jouwwebwinkelnaam.nl voor Nederland, www.meinemshopnamen.de voor Duitsland en www.mywebshopname.eu voor de rest van Europa. In elk geval is het voor je SEO het handigste om voor elke aparte taal een aparte domeinnaam te hebben. Opmerking: Het eerder genoemde duplicate content probleem is overigens in dit geval niet aan de orde: Ook al is de inhoud van je Nederlandse, Engelse en Duitse webwinkel precies hetzelfde, aangezien de taal op alle pagina's verschilt zal Google ze als compleet andere websites beschouwen en is er dus geen sprake van duplicate content. :-)

Expotis WebshopExpotis Webshop